vrijdag 31 juli 2009

SJENG MET EEN AJAX-HART

Mijn voetbalhart is groot, zo groot dat er naast eerste liefde MVV nog plek zat is voor tweede liefde Ajax. Vol verwachting reisde ik dan ook woensdag 29 juli naar de Amsterdam Arena waar de Open Dag van Ajax plaatsvond. Een volwassen kerel naar de Open Dag van Ajax? Nou, ik had een alibi. Mijn metgezel was het elfjarige neefje van mijn vriendin. Jeugdspelertje bij VVV Venlo en Ajax-fan in hart en nieren. Aangekomen bij de Arena (indrukwekkend als altijd, maar eerlijk is eerlijk, je mist de echte voetbalsfeer) konden we gelijk op de tribune plaatsnemen om de training van het eerste gade te slaan. Onder luid applaus liep de gehele selectie haar opwarmingsrondjes waarna er o.l.v. Martin Jol een korte training werd afgewerkt. Meer dan 25.000 supporters bezochten de Open Dag, waarvan het merendeel in Ajax-tricot gehuld. Opvallend vond ik de relaxte sfeer en het optimisme dat de club momenteel beheerst. Was seizoen 2008-2009 min of meer een mislukt jaar (Pannenkoek!), naar komend seizoen wordt met veel vertrouwen gekeken. De kenmerkende Amsterdamse bravoure speelt weer de hoofdrol, of zoals Jol het samenvatte, “Kop omhoog, borst vooruit, wij zijn Ajax”. Hoogtepunt van de Open Dag was traditiegetrouw de presentatie van de spelers. Ditmaal in handen van cabaretier Najib Amhali. Op onnavolgbare kolderieke wijze grapte hij het programma aaneen. De jonge, maar vooral talentvolle, selectie werd onthaald als hadden ze de Europacup gewonnen. Meest geklater was er voor aankoop Demy de Zeeuw (die nog een gevoelige sneer naar AZ uitdeelde) en publiekslieveling, Swalbe- én dribbelkoning Luis Suarez. Mooi te zien dat het eerste elftal weer Hollandse knapen uit eigen jeugd herbergt: Daley Blind (precies, zoon van), Siem de Jong en Jan-Arie van der Heijden. Dit gemixt met de Surinaamse passie van Urby Emanuelson, Vurnon Anita, Jeffrey Sarpong en de Spaanse furie van Oleguer en Gabri moet het aan de hand van Scheveninger Jol ver kunnen komen. Als afsluiting van de Open Dag werd er op jeugdcomplex De Toekomst een wedstrijdje van Lucky Ajax gespeeld met spelers als Shota Arveladze, Sjaak Swart, Richard Witsche, Aron Winter en John Bosman in de gelederen. De Bobby Haarms-tribune (recentelijk postuum opgedragen aan clubicoon Bobby Haarms) zat bommetje vol. Kortom, een mooie afsluiting van een feestelijke dag.

Dat MVV dit jaar kampioen van de Jupiler League mag worden en Ajax van de Eredivisie. Ik zie het al helemaal voor me: seizoen 2010-2011, Ajax – MVV, een uitverkochte Arena en een vak vol gekke Sjengen!

Geen opmerkingen: