Boekbespreking

Titel: Flow en de kunst van het zakendoen
Ondertitel: zeven vitale inzichten voor topverkopers en topondernemers
Auteur(s): Jan Bommerez en Kees van Zijtveld
Uitgeverij: Nieuwe Dimensies bv
ISBN 9080515612

Zoals wel vaker het geval is met boeken over persoonlijke groei dekt de titel niet helemaal de lading. Wie denkt met dit boek een inkijk in de wereld van hoe orders binnen te slepen te krijgen, zal teleurgesteld zijn. Sterker nog, het eerste wat je voor de voeten krijgt geworpen is, “Vergeet alles wat je ooit hebt geleerd over verkopen, alle boeken over verkooptechnieken, cursussen die je hebt gevolgd, seminars die je hebt bijgewoond, zijn overbodige bagage als je de boodschap van wat je nu gaat lezen tot het diepste van je wezen wilt laten doordringen”. Oké, da’s duidelijke taal. Dit boek gaat over het begrip ‘flow’, de staat van moeiteloosheid ook wel de optimale staat van ervaring genoemd. Fascinerend? Zeker! Pittig? Toch wel. Dit is geen boek voor naast de soep en de aardappelen, het is zelfs gedeeltelijk een werkboek en je wordt herhaaldelijk uitgenodigd de inhoud voor jezelf te toetsen. Dé boodschappen van het boek? ‘Bekijk een klant als een potentieel, niet als een potentiële order’ en ‘Verkopen is helpen kopen’. Hoe bereik je deze ‘state of mind’? Door te leven vanuit je ‘centrum’. Door beperkende conditioneringen uit het verleden te herkennen en los te laten, door in te zien dat het leven uit overvloed bestaat, overvloed die jouw deel zal zijn als je allereerst begint met geven zonder er meteen iets voor terug te verlangen. Geef liefde, aandacht, interesse, hulp, advies enzovoorts, maar geef dit alles wel oprecht, zonder verborgen agenda. Dit boek is aan te bevelen voor iedereen die op een meer spiritueel niveau wil leren hoe hij of zij succesvol kan zijn in zijn werk en zijn leven.

Geen opmerkingen: