zondag 27 juli 2008

Boekbespreking

Titel: Niet morgen, maar nu
Ondertitel: naar een nieuwe kijk op jezelf, naar een beter functioneren
Auteur: dr. Wayne Dyer
ISBN 9789022992876

De eerste druk van dit boek over persoonlijke groei en effectiviteit verscheen al in 1976. Inmiddels is het toe aan zijn 54ste druk, en niet voor niets: wereldwijd zijn er al miljoenen exemplaren van verkocht en het geldt nog steeds als één van de canons van de afdeling esoterie/psychologie. Het boek laat zich goed lezen en geeft antwoord op de vraag die velen bezighoudt: “Waarom wil ik het eigenlijk nu doen, maar stel ik het altijd uit tot later?” Als rode draad door het boek lopen drie begrippen: NU, ONAFHANKELIJKHEID en IMMOBILITEIT. Volgens de auteur hebben we allemaal een ‘mentale achilleshiel’, bewust of onbewust. Hierdoor vallen we vaak terug in onproductief gedrag, waardoor we nooit werkelijk gelukkig of succesvol worden. Het boek kan een enorme ‘eye opener’ zijn, mits je bereid bent het geschrevene eerlijk voor jezelf te beoordelen. Je zult zeker je eigen gedrag in de aangedragen voorbeelden herkennen, gedrag dat je wellicht wilt veranderen om positiever in het leven te staan en daadwerkelijk vrij te worden van beklemmende taboes, conventies, tradities en zelfbelemmerende afhankelijkheid. Je zult ook inzicht verwerven waarom je bepaald gedrag blijft herhalen ondanks dat je weet dat het je niet veel goeds brengt. Je zult ontdekken dat elk gedrag, ook negatief gedrag, je op korte termijn voordelen oplevert, maar op lange termijn leidt tot immobiliteit (het niet groeien qua persoonlijkheid). Wat dacht je als uitsmijter van de quote: “Eigenwaarde kan niet door anderen worden geverifieerd. Jij bent waardevol omdat je dat zegt. Als je voor je eigenwaarde afhankelijk bent van anderen is het anderenwaarde.” Zo, die zit! Anderenwaarde, hmm, die staat nog niet in de Dikke van Dale, maar ik wed dat het begrip zeer actueel is voor velen in onze maatschappij.

Geen opmerkingen: