zondag 28 september 2008

Interview met MVV-trainer Fuat Capa

Daags na de 0-3 nederlaag tegen SC Heerenveen sprak Laboratoire insanité op Klein Geusselt met MVV-trainer Fuat Capa. Wie is deze ‘Grote Onbekende’ die we meer en meer leren kennen? Wat drijft hem en belangrijker wat denkt hij bij MVV te kunnen bewerkstelligen? Het stramien is inmiddels bekend: tien vragen, de zielen open en bloot op tafel en antwoorden naar eer en geweten.

Q: Meneer Capa, kater overgehouden na de wedstrijd tegen Heerenveen?
A: Nee, niet echt, was wel zure nederlaag, maar een goed gevoel overheerst toch. We hebben laten zien goed tegenstand te kunnen bieden zelfs aan Eredivisietegenstanders, alleen qua effectiviteit zijn we afgetroefd.

Q: MVV oogt superfit zo aan het begin van de competitie, is hierin uw hand te herkennen?
A: Laat ik voorop stellen dat deze groep mij vanaf het begin zeer aangenaam verrast heeft. Ik hanteer drie parameters om mijn spelers te beoordelen: conditie, motivatie en professionaliteit. De voorbereiding op het nieuwe seizoen begint al twee weken na de laatste competitiewedstrijd. Ik heb mijn spelers tijdens hun vakantie loopschema’s meegegeven en daar heeft iedereen zich perfect aan gehouden. Zo konden we meteen scherp starten met de voorbereiding en hoefde niet eerst een achterstand in conditie te worden weggewerkt. De kern van het team is voor de club behouden gebleven en de nieuwelingen zijn direct opgenomen en van toegevoegde waarde gebleken.

Q: U bent vrij laat gecontracteerd en heeft zodoende geen inspraak in het oefenwedstrijdenschema gehad. Zou u dit komend seizoen anders willen doen?
A: Ja. Ik vind dat we, met uitzondering van Westerlo en Standard, tegen te weinig sterke tegenstanders hebben gespeeld in de voorbereiding. Ook de opbouw qua sterkte van tegenstander zie ik liever anders. Nu troffen we in het begin de sterke tegenstanders en op het eind de amateurploegen. Volgens seizoen wil ik dit omdraaien.

Q: Het is bekend dat MVV nauw samenwerkt met de Universiteit Maastricht, wat houdt deze samenwerking precies in?
A: Het voetbal van nu wordt naast topsport ook meer en meer wetenschap. De kennis op het gebied van fysiologie raakt meer en meer geïntegreerd met de sport. Onze medische begeleider Pie Castermans heeft nauwe contacten met de medische afdeling van de universiteit. Zij nemen voor ons fysiologische testen af bij de spelers. U moet dan denken aan testen op het gebied van kracht, conditie en snelheid.

Q: Over de trainingsaccommodatie Klein Geusselt wordt al jaren gesoebat, een club als MVV verdient toch een beter ‘home’?
A: Ik ben een persoon die altijd probeert het maximale uit hetgeen wat voorhanden is te halen. Tuurlijk dromen we allemaal wel eens van een trainingcomplex als Milanello, maar Klein Geusselt is Klein Geusselt en hier halen we op dit moment het maximale uit. Belangrijk is dat de organisatie achter MVV een enorme kwaliteitsslag heeft gemaakt, wat zorgt voor die o zo belangrijke stabiele basis. Aan deze basis kunnen de spelers zich optrekken. Een professionele organisatie kun je ook hier neerzetten, dat hoeft niet altijd bakken met geld te kosten.

Q: Mocht u de vrije hand krijgen in ‘Nieuw Klein Geusselt’, wat zou er dan verrijzen?
A: Mocht ik carte blanche krijgen dan zou ik allereerst de trainingsvelden aanpakken. Deze zijn, in tegenstelling tot de perfecte grasmat in De Geusselt, ondermaats. Daarnaast missen we een goed gefaciliteerd krachthonk en een Turkse hamman zou ook niet misstaan ;-)

Q: U bent als ex-trainer van een Turkse club wel wat gewend qua ambiance, wat vindt u van het Maastrichtse publiek?
A: In alle eerlijkheid in één woord fantastisch! Het is prachtig om te zien hoe de club weer leeft in de stad en hoeveel mensen met MVV naar bed gaan en opstaan. Als je ziet hoeveel energie en passie de Ultra’s in hun sfeeracties steken dan groeit de motivatie om hier iets moois neer te zetten nog meer. Maastricht verdient een elftal dat verzorgd spel laat zien en zeker thuis altijd voor de winst gaat. Ik heb in mijn trainersloopbaan altijd bij clubs gewerkt met een rijke traditie en dat zie ik hier ook terug.

Q: Was het lastig om als ‘onbekende’ trainer een mediakanon als Robert Maaskant op te volgen?
A: Robert heeft hier fantastisch werk geleverd. Onder hem is het zaaien begonnen, dit seizoen gaan we de vruchten oogsten. Ik vind het mooi om te zien dat hij momenteel ook in Breda floreert.

Q: Worden we kampioen?
A: (Glimlachend), deze vraag had ik al verwacht. Vraag tien personen wie kampioen van de Jupiler League wordt en negen zullen antwoorden VVV-Venlo of Excelsior. Ik denk van niet! De kampioen zal een verrassende zijn…

Q: Om voor eens en voor altijd de onduidelijkheid op te lossen: hoe zit het met uw achternaam?
A: In Vlaanderen en Nederland wordt hij meestal uitgesproken als ‘Kappa’. Klinkt goed, maar is niet juist. Op zijn Turks, mijn moedertaal, spreek je het uit als ‘Tsjapa’. (noot red. Capa is Turks voor ‘hark’, iets wat Fuat zeker niet is ;-)

Op mij komt Fuat Capa over als een rustige, intelligente man. Deze indruk had hij al tijdens de persdag van MVV op mij achtergelaten en is nu nogmaals bevestigd. Het feit dat hij zelf heeft gesolliciteerd, akkoord ging met een eenjarig contract en iedere dag drie uur woon-werkreistijd heeft (Capa woont nog steeds in Antwerpen) onderstreept zijn motivatie. Wars van arrogantie gelooft hij oprecht dat MVV op termijn kan uitgroeien tot een club met een uistraling gelijk FC Twente en FC Groningen. Om in zijn bewoording te blijven, “We zijn nu nog aan het wandelen, voor je het weet rennen we, vergeet niet hoe MVV er een aantal jaren geleden voorstond, we mogen dankbaar zijn voor de groei die de club sindsdien heeft doorgemaakt.”

1 opmerking:

Anoniem zei

Marco,
mooi interview. Zoals beloofd heb ik je site en artikelen bekeken. Ziet er alleraardigst uit!

Groet,
Stefan Gybels