donderdag 4 september 2008

Special interest: Kretek, de Indonesische kruidnagelsigaret

Ik ben bezig met mijn afscheidstour door het land van de rookwaren. Hoe dat zo? Nu ben ik nog actief lid van het uitstervend ras der rokers, maar de tijd van afscheid nemen is aangebroken. Ben ik dan gezwicht voor de antirookterreur van de overheid? Nee, eigenlijk niet, al helpt het natuurlijk wel dat een pakje sigaretten inmiddels tot een luxewaar behoort en je als nicotinejunk overal de deur wordt gewezen. Voordat ik mijn laatste peuk uitdruk, wil ik nog één keer ‘alles waar rook uitkomt’ proberen. Shag, longfiller, waterpijp, SuperSmoker, beedi (sigaret uit India) en Ritmeester vanillesigaartjes hebben inmiddels de longen betaard en nu is het de beurt aan de kreteksigaret. Een ‘kretek’ is een sigaret met kruidnagel als kenmerkend bestanddeel. De sigaret bevat twee delen tabak en één deel kruiden. De sigaretten danken hun naam aan het feit dat ze door de etherische olie knetteren wanneer ze worden aangestoken. De naam ‘kretek’ is daarmee een onomatopee. U zegt? Een klanknabootsend woord zoals ‘koekoek’ en ‘pingpong’ ;-). De kretek komt oorspronkelijk uit Java en is nog steeds erg populair in Indonesië. In Nederland zijn de sigaretten te verkrijgen bij de tabakspeciaalzaak. Je kunt ze ook via internet bestellen, bijvoorbeeld via http://www.kretek-cigarettes.com.

Dan de smaak. Ik heb het meest gangbare merk gerookt: Djarum. Een lekker sigaretje mag ik wel zeggen, het is redelijk zwaar van smaak (in vergelijking met Marlboro ‘regular’ bevat het evenveel teer en koolmonoxide, maar 20% meer nicotine). De kruidnagelsmaak is niet overheersend, maar geeft een lichte nasmaak zoals bij een mentholsigaret, en zorgt voor een aangename rookgeur. Wel irritant is de gezoete filter waardoor je continu je lippen blijft aflikken. Een pakje van 10 sigaretten kost € 3,50.

Geen opmerkingen: