donderdag 27 november 2008

Boekbespreking

Titel: Verlicht in 1 seconde
Ondertitel: Wie gaat mediteren, is meteen een boeddha
Auteur: M. van den Dungen
ISBN: 9789055992249

Zoals hier eerder gemeld behoorde ik tot één van de prijswinnaars van de schrijfwedstrijd van Carp*. De prijs was een exemplaar van het hier besproken boek. Het mag eigenlijk geen boek heten, maar de term ‘boekje’ vind ik te denigrerend. Zou het een roman zijn dan kon je het als novelle bestempelen. Maar het is dus geen roman, het is een soort van werkboek waarin de auteur je meeneemt op haar ontdekkingstocht door de, soms schimmige, wereld der meditatie. Dat er niets schimmigs aan hoeft te zijn en ‘verlicht’ zijn voor iedereen is weggelegd zul je tijdens het lezen ontdekken. En zeg nou zelf, wie wil er nou niet stralen als een gouden Boeddha?

Ik kan oprecht melden dat ik het boek met plezier heb geconsumeerd. Hoofdstukken met titels als ‘Mediteren is net als poepen’ en ‘Meditatie als voorwasmiddel’ vragen gewoon om gelezen te worden. Als extraatje zit er een meditatie-cd bij het boek. 20 minuten lang ‘zennen’ waarna je opgewekt je dag vervolgt. Ik draai hem regelmatig en kan genieten van het effect ervan, als je er voor openstaat kom je echt tot een diepe ontspanning. Een aanrader!

Je hersenschors ‘re-shapen’? Begin bij
www.verlichtin1sec.nl

Geen opmerkingen: