dinsdag 18 november 2008

Interview: ERIK MEIJER SCOORT ALS VANOUDS BIJ ALEMANNIA AACHEN

Op weg naar het interview met voormalig voetbalvedette Erik Meijer kom je op de Krefelderstrasse langs het in aanbouw zijnde ‘nieuwe’ Tivoli. Als een karkas van een walvis begint de betonnen kolos de contouren van een voetbalstadion te tonen. Dat hier iets moois aan het groeien is, laat geen twijfel. Aken ademt voetbal en de traditierijke club stelt alles in het werk om zo snel mogelijk terug te keren naar de Bundesliga. Erik Meijer is momenteel voor Alemannia Aachen werkzaam als marketingmanager. In deze functie is het ruwweg zijn taak het nieuwe stadion vol te krijgen met sponsors. Na een rondleiding door het uit 1929 stammende ‘oude’ Tivoli nemen we plaats in de persruimte, waar Erik goedlachs de vragen op zich af laat komen. Het interview is opgedeeld in drie deelonderwerpen: 1. Terugblik op zijn voetbalcarrière. 2. Zijn huidige werkzaamheden. 3. Zijn mening over FC Limburg.

1. Terugblik op zijn voetbalcarrière

Q: Je hebt bij vele clubs in verschillende landen en competities gespeeld. Aan welke club/competitie bewaar je de mooiste herinnering?
A: Iedere club en competitie heeft zijn charme. Ik zou je vraag in drie delen willen beantwoorden. Qua gezelligheid en speelplezier noem ik mijn tijd bij MVV. Ik ben via Fortuna Sittard, FC Antwerp en FC Eindhoven door toedoen van Sef Vergoossen in Maastricht beland. We hadden een prachtig team en trokken naast het voetbal ook privé veel met elkaar op. Weet je dat in mijn jaren bij MVV de voertaal in de kleedkamer Limburgs was? Nieuwelingen moesten zich daar maar aan aanpassen. Qua sportieve prestaties kies ik de drie jaren bij Bayer Leverkusen waar we een topteam hadden en in de Champions League de sterren van de hemel speelden. De beloning was mijn transfer naar Liverpool FC, mijn jongensdroom. Maar hiermee was de koek nog niet op, want na nog eens drie seizoenen HSV besloot ik bij Alemannia Aachen mijn carrière af te bouwen. Het toetje bleek echter een hele taart! Wat ik daar allemaal nog heb mogen meemaken, onbeschrijfelijk! Bekerfinale gehaald (MS als tweede Bundesligaclub nota bene), UEFA-cup gespeeld en natuurlijk de promotie naar de Bundesliga. Rustig afbouwen was er niet bij, het ene succes werd door het andere overtroffen.

Q: Heb je goede vrienden overgehouden aan het voetballen?
A: Ik heb overal met plezier gespeeld, was vaak de lieveling van het publiek en ben nergens op een vervelende manier weggegaan. Spelers en oud-spelers die ik nog geregeld zie en als vrienden beschouw zijn Roberto Lanckohr (collega bij MVV), Jan Heintze (collega bij PSV en Bayer Leverkusen) en Martin Pieckenhagen (collega bij HSV en tegenwoordig keeper van Heracles). Een paar maanden geleden ben ik nog op bezoek geweest bij Sander Westerveld die in de jaren dat ik in Liverpool speelde daar het doel verdedigde en nu op Mallorca woont.

Q: Je hebt overal waar je speelde gescoord, behalve nou net niet voor Liverpool. Smetje op je glansrijke carrière?
A: Hoho, laat ik dat even rechtzetten. Ik heb wel gescoord, niet in de Premier League, maar in een bekerduel tegen Hull City. Kijk, bij Liverpool had ik natuurlijk niet de minste concurrenten. Ga maar na, Fowler, Owen en Heskey, drie Engels internationals die je natuurlijk niet even uit de basis speelt. Toch heb ik in totaal 25 competitieduels gespeeld waarvan ik er negen in de basis ben gestart.

Q: In Liverpool had je de bijnaam ‘The Butcher’. Licht toe.
A: Makkelijk zat. Ik kom uit een slagersnest, tel daarbij mijn manier van spelen op en je komt uit bij mijn bijnaam. Spelen deed ik altijd met het slagersmes tussen de tanden. Hard werken en flink hakken.

Q: Je bent gestopt op je 36ste. Het was mooi geweest?
A: Ik wilde mijn actieve voetballoopbaan eindigen in Aken. Heb daar nog drie jaar lang 40 wedstrijden per jaar gespeeld, een aantal wat al ruim boven mijn verwachting lag. Herstellen na een wedstrijd ging steeds moeizamer en ik vind dat je moet stoppen op je hoogtepunt. Ik heb alles bij elkaar 20 jaar in de voetballerij gezeten en in Duitsland ga je altijd in trainingskamp. Dan heb je alle hotels wel een keertje gezien en weet je dat je klaar bent. Ik heb van Alemannia een afscheidswedstrijd aangeboden gekregen die ik van mijn leven nooit meer zal vergeten. Ontroerend om te zien dat zoveel spelers speciaal voor jou naar Aken komen afzakken. Zo speelden o.a. Frank Verlaat, Christian Ziege, Hans van Breukelen, Luc Nilis en Ronald Waterreus mee.

Q: Je bent assistent-trainer bij Alemannia geweest. Koester je nog ambitie in het trainersvak?
A: Op het moment niet nee. Bij Alemannia trad ik twee maanden na het beëindigen van mijn voetbalcarrière tot de trainersstaf toe. Achteraf gezien was dit geen goede beslissing. Jongens waar ik vlak daarvoor nog mee speelde, moest ik nu wel of niet opstellen en dat werkt niet. Opereren ónder iemand ligt me trouwens ook niet. Ik trek liever mijn eigen plan.

Q: Ik heb begrepen dat je door MVV bent gevraagd toe te treden tot de technische staf. Waarom heb je nee gezegd?
A: Omdat het toen niet het juiste moment was. Q-Park had net het sponsorcontract niet verlengd en Maaskant ging naar NAC. Laat ik eerlijk zijn: MVV zit in mijn hart en ik vind absoluut dat een club met zo’n uitstraling in de Eredivisie thuis hoort. Maar om goed te voetballen moeten de randvoorwaarden in orde zijn. Die krijg je in orde met geld en een stabiele hoofdsponsor. Wat dat betreft zijn voor mij de mogelijkheden hier in Aken veel groter.

Q: MVV in je hart, oké, maar hoe zit het met je Sjenggehalte?
A: Haha, ik vrees vrij laag. Ik ben en blijf een boer uit Meerssen en daar ben ik trots op ook!

2. Zijn huidige werkzaamheden

Q: Wat doet een voetbalmiljonair na zijn carrière? Niet veel lijkt mij zo…
A: Dan vergis je je! Meteen na mijn afscheidswedstrijd heb ik een boek uitgebracht over mijn jaren bij Alemannia, getiteld ‘Drei geile Jahre’. Hier zijn bijna 9.000 exemplaren van verkocht. Drie dagen per week ben ik aan het werk voor Alemannia. Het nieuwe stadion telt straks 32.500 zitjes, 1400 business seats en 28 loges. Mijn taak is deze te vullen. Je moet je daarbij voorstellen dat ik voornamelijk sponsors werf. Niet alleen in Duitsland, maar ook in Nederland. Parkstad is ook voor ons een interessant gebied. Twee afslagen na Kerkrade ben je in Aken. En zeg nou zelf, kijk je liever een pot voetbal tussen 12.000 toeschouwers of tussen 32.500 man?

Q: Wat doe naast je werkzaamheden voor Alemannia?
A: Eén keer per drie weken presenteer ik het sportprogramma van TV Limburg. Er komt trouwens binnenkort een geheel nieuwe opzet van het programma. Met TV Limburg verhuizen we naar een nieuwe, professionelere studio te Roermond. Ik ben bij het programma terechtgekomen nadat ik er als gast werd geïnterviewd door Marcel Penders. Tijdens het latjetrappen verloor ik de weddenschap en moest als ‘straf’ van Lanaken, mijn thuisadres, trimmen naar Sittard. Ik heb het gehaald en werd vervolgens toegevoegd aan het tweemans presentatorenteam bestaande uit Marcel Penders en Maurice Graef. Voetballen doe ik trouwens ook nog steeds en wel bij het derde van S.V. Meerssen. Erwin Brepoels is daar mijn teammaat dus ga er maar vanuit dat we naast voetballen ook een flinke pot feesten. Omdat ik me graag voor goede doelen inzet ben ik enkele jaren geleden toegetreden tot de Ronde Tafel 174, waar ik dit jaar voorzitter van ben. Ons belangrijkste wapenfeit is het organiseren van het jaarlijkse Oktobergala in de Bonbonnière. Dit jaar vond de 12de editie plaats en het was wederom top! Met de opbrengst hebben we Stichting De Knoevel een dik pak euro’s onder de riem kunnen steken.

3. Mening over FC Limburg

Q: Laatste vraag en meteen de pikantste: hoe denk je over FC Limburg?
A: Deze vraag wordt mij vaak gesteld omdat ik er een duidelijke mening over heb. Die luidt: er is in Zuid-Limburg maar plaats voor één club. Ik heb echter niet de illusie dat die er komt, deze kans is vijftien jaar geleden weggegooid. De enige manier van overleven is het hebben van een groot stadion en een grote hoofdsponsor. Simpel. Natuurlijk zouden de beginjaren van een eventuele fusie gepaard zijn gegaan met problemen, maar de nieuwe generaties supporters zullen minder sentimenten kennen dan de generatie die de fusie meemaakten. Het ergste vind ik eigenlijk nog dat er zoveel Limburgs voetbaltalent wordt verbruikt. Noem jij me nog eens een Limburgse speler van het kaliber Van Bommel of Zenden? FC Limburg had een kweekvijver voor dit soort jongens kunnen zijn...

Sympathieke gast die Erik Meijer. Mooi ook om te zien met hoeveel respect hij bij Alemannia wordt bejegend. Buiten het interview hadden we het kort over zijn boek ‘Drei geile Jahre’ (godzijdank wist ik dat het Duitse ‘geil’ niet dezelfde betekenis draagt als onze variant..) en hoe dit tot stand is gekomen. Erik vertelde mij tussen neus en lippen dat hij nog altijd met het idee rondloopt zijn hele carrière te vereeuwigen op schrift. Erik, bij dezen: ik hou me van harte aanbevolen! Samen maken we er een geil boek van!

Website Alemannia Aachen:
www.alemannia-aachen.de
Website Ronde Tafel 174:
www.rt174.nl
Website Stichting de Knoevel:
www.stichtingdeknoevel.nl

Geen opmerkingen: