donderdag 13 november 2008

Film review: Meat the Truth

Nu ben ik niet zo’n groen geitenwollensokkentypje en een fan van de Partij van de Dieren ben ik al zeker niet. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet ontzettend van de natuur en heb er liever meer dan weinig van, maar om hier nu een heel partijprogramma omheen te tuigen…dan komt de realist in me toch in opstand. Een film met zo’n intrigerende titel als ‘Meat the Truth’ triggerde echter toch mijn aandacht. Klinkt fonetisch ook zo lekker: ‘miet de trut’. Oké, zonder vooroordeel naar Filmhuis Lumière getrokken, op zoek naar de waarheid. Meat the Truth is een documentaire in opdracht van de Partij voor de Dieren gemaakt en het Nederlandse antwoord op ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore. Wat blijkt, goedzak Al heeft de belangrijkste producent van broeikasgassen volledig uit zijn documentaire weggelaten: de veeteelt! De veehouderij blijkt voor 18% bij te dragen aan uitgestoten broeikasgassen tegenover ‘slechts’ 13% door auto’s, trucks, treinen, boten en vliegtuigen, die toch vaak als vervuiler nummer 1 worden gezien. Zo stoot een Nederlandse koe jaarlijks net zoveel broeikasgas uit als een auto die 70.000 km rijdt! Hoe? Door van de morgen tot de avond lopen te schijten en boeren. Dat kun je het beest niet kwalijk nemen, hij heeft namelijk 4 magen. De documentaire zelf was matig en werd gered door het leuke smoeltje van Marianne Thieme (een beetje het Femke Halsema-effect: ziet er leuk uit zolang de lippen maar gesloten blijven…). Uiteindelijk werd alles weer gereduceerd tot de vaak aangewende oneliner ‘Word vegetariër’. De film zelf beoordelen? Begin bij www.meatthetruth.nl.

Geen opmerkingen: