woensdag 29 oktober 2008

Boekbespreking

Titel: Kracht
Ondertitel: Het nieuwe leven van een optimist
Auteur: M. de Hond
ISBN: 9789046804087

Warm viel het boek op mijn schoot, vers van de pers zoals men placht te zeggen. De releasedatum van ‘Kracht’ is augustus 2008 en inmiddels is het boek al aan zijn ik-weet-niet-hoeveelste-druk toe. Is dit boek een aanrader? Ja! Wat maakt dit boek dan tot een aanrader? Is het de moraal van het verhaal? Ga je je er beter door voelen (wie kent het niet, naar de ellende van een ander kijken en dan beseffen dat je het zelf zo slecht nog niet hebt…)? Zitten er tips in hoe om te gaan met tegenslag? Nee, eigenlijk allemaal niet. Marc de Hond heeft dit boek zeker niet geschreven als zelfhulpboek, niet voor zichzelf en niet voor een ander, het is een tijdsdocument van 5 jaar uit het leven van een jonge vent. Het boek is misschien een dikke pil met zijn 285 pagina’s, maar toch zeker geen bittere pil. Trouwens, door die 285 pagina’s vlieg je heen. Niet alleen heeft de auteur een makkelijke schrijfstijl toegepast, je bent simpelweg benieuwd naar de volgende dag. Hij schrijft namelijk per dag hapklare brokjes (zoals die vanaf dag één ontdekking ‘knobbeltje’ op zijn weblog zijn verschenen). Het verhaal start in 2003. Het leven lacht Marc toe. Hij is aantrekkelijk, sportief (keeper bij AFC), intelligent en financieel niet onbemiddeld doordat hij vliegensvlug internetmiljonair werd met Ricardo.nl. Toch draagt hij een gevoel met zich mee dat hij niet oud zal worden, net alsof hij zoveel fortuin met een vroege dood moet bekopen. Niet dat hij hierdoor er een fatalistische levenshouding op nahield, wel dat hij ongeduldig was en ieder moment ten volle wilde beleven. En dan slaat het noodlot keihard toe, niet in zijn gezicht, wel in zijn rug (terwijl ik dit zit te schrijven schiet me de uitdrukking ‘een mes in de rug’ te binnen…): een tumor heeft zich in zijn ruggenmerg genesteld. Na meerdere operaties luidt de uiteindelijke diagnose: dwarslaesie en dientengevolge never nooit meer lopen. Over wat er dan allemaal volgt wil ik niets verklappen, het is absoluut de moeite waard dit zelf te lezen. Doe jezelf ook een plezier en wacht met de laatste bladzijde te lezen tot het moment dat je ook echt op de laatste bladzijde bent aanbeland. Tipje van de sluier: Marc sluit het boek af met een verslag van zijn soloreis naar New York, waar hij samen met Miss Liberty (het vrijheidsbeeld) zijn herwonnen vrijheid viert.

Link naar interview met Marc de Hond op video:

1 opmerking:

Anoniem zei