zondag 12 oktober 2008

INTERVIEW MET SNUF, VOORGANGER VAN ULTRAS MESTREECH

Aan het woord dit interview: Snuf, voorganger van ULTRAS MESTREECH. Gefascineerd als Laboratoire insanité is over het optreden van deze ‘die hard fan’ besloot het hem uit te nodigen voor een interview. Contact leggen was nog niet zo eenvoudig. Geleerd door negatieve ervaringen uit het verleden met de media zijn de ULTRAS uiterst terughoudend geworden. Vaak worden hun acties en uitspraken verkeerd geïnterpreteerd en dat willen ze, begrijpelijk, kost wat kost voorkomen. Toch besloot Snuf mee te werken aan dit interview, overtuigd door het feit dat hij hier zijn verhaal kan doen. Dit interview geeft je een inkijk in de subcultuur van Ultrabewegingen in het algemeen en ULTRAS MESTREECH in het bijzonder. Wat drijft deze supporters om zoveel privé-tijd in hun club te steken en jaarlijks vele duizenden kilometers Nederlands asfalt te verslinden om MVV overal te volgen en te steunen.

Q: Eerst maar eens even je naam verklaren. Snuf, hoe zit dat?
A: Dan zijn we snel klaar. Mijn voornaam is Funs, lees ‘m achterstevoren en je hebt …?

Q: ULTRAS MESTREECH, wie, wat, waar, wanneer én waarom?
A: Laat ik eerst de algemene opvatting uit de wereld helpen dat we een verfclubje zijn. Dat zijn we niet! Onze groep is opgedeeld in commissies en één daarvan houdt zich bezig met het maken van de spandoeken. De wereld van Ultras bestaat uit codes en symbolen. Hét belangrijkste symbool is ons groepsdoek. Onze vlag is heilig en wordt ten koste van alles beschermd. De code is dat wanneer je jouw doek verliest (door eigen schuld of ten verdienste van een rivaliserende groep) je je als groep moet ontbinden. Ik kom niet sec voor het voetbal, als je het veldspel wilt zien kun je ook thuis naar tv kijken. Het maakt mij niets uit dat ik vaak met mijn rug naar het grasveld sta. Energie op de tribunes, dat is mijn passie. Je club te allen tijde aanmoedigen, binnen en buiten het stadion. Wij hebben de overtuiging dat onze aanwezigheid zeer zeker bijdraagt aan de prestaties van het elftal. We krijgen bijvoorbeeld ook veel positieve feedback van de spelers die ons letterlijk als een steun in de rug ervaren. Vooral met Winkens, Thiebaut, Daemen en Haastrup hebben we goed contact. Vorig seizoen tijdens de voor MVV-supporters verboden wedstrijd Helmond Sport - MVV zijn we het stadion van Helmond zo dicht mogelijk genaderd en hebben daar de spelersbus van MVV verwelkomd met vuurwerk. Meteen stuurde Winkens een sms om zijn respect voor deze actie te tonen. Dan weet je dat jouw inspanning je club helpt.

Q: Hoe je het ook draait of keert, de spandoeken springen het meest in het oog. Hoe komen ze tot stand?
A: Wijzelf bepalen wanneer we een nieuw doek ontwerpen. Aanleiding is altijd: wat willen we zeggen? Vorige seizoenen maakten we gebruik van landbouwzeil. Dit jaar gebruiken we stoffen doeken omdat we hiermee grafisch gezien meer mogelijkheden hebben. Code van de Ultras schrijft ook voor dat je een doek maar één keer gebruikt. Ons meest memorabele doek was dat tijdens de wedstrijd MVV-Fortuna seizoen 2007-2008 over de gehele lengte van de Angel-Side. Dan praat je over een doek van 70 x 10 meter. Materialen betalen we allemaal zelf. Meestal uit eigen zak, soms aangevuld met geld uit collecten of van sympathisanten.

Q: Ik noem je de voorganger van ULTRAS MESTREECH, is dit wel de juiste benaming?
A: In de wereld van Ultras heet degene die 90 minuten lang de troepen op de tribune aanvoert de ‘capo’. Deze term komt, net zoals de cultuur Ultras, uit Italië en betekent letterlijk ‘baas’. Ik ben degene die op de tribune bepaald wanneer welk lied gezongen wordt, wanneer de handen in de lucht gaan, het ritme van de drums enz. Ik heb inmiddels al drie megafoons versleten en sinds dit seizoen beschikking over een geluidsinstallatie. ULTRAS MESTREECH heeft geen echte leiders, de verhoudingen zijn zo gegroeid, afspraak is wel dat ik in principe de enige ben die de microfoon in handen heeft. Bovenal zijn we een hechte vriendengroep die dezelfde passie voor de club MVV en de stad Maastricht delen. In tegenstelling tot wat velen denken zijn wij niet op rellen uit. We zoeken het niet op, maar je weet natuurlijk nooit wat er kan gebeuren.

Q: Wat kunnen we dit seizoen in De Geusselt nog verwachten qua sfeeracties?
A: Je kunt beter aan de Tempeleers vragen wie stadsprins 2009 wordt…

Q: Wat is de rol van MVV binnen dit geheel?
A: Wij verwachten bepaalde privileges van MVV. Het is duidelijk dat onze acties de sfeer in het stadion en de prestaties op het veld ten goede komen. Het gevolg hiervan is de hoge aantallen toeschouwers en de cirkel is rond. Eerlijk is eerlijk, we krijgen veel medewerking van het bestuur. Zo kunnen we op de wedstrijddag zelf de hele dag de sfeeracties voorbereiden. Niet alles is echter koek en ei. Zo blijft de club lastig doen over het gebruik van vuurwerk en mogen we vanaf de wedstrijd MVV-Veendam de spelers na afloop van de wedstrijd niet meer begroeten vanuit de hekken. MVV heeft ook een sfeerpot ter beschikking gesteld, maar daar willen we bewust geen gebruik van maken. We zijn en blijven onafhankelijk en bekostigen onze eigen acties.

Q: Jullie zien alle stadions van de Eerste Divisie-clubs jaarlijks van binnen. Tegen welke uitwedstrijd kijk je op en naar welke uitwedstrijd ga je met plezier?
A: Ieder seizoen kijk ik van de 19 uitwedstrijden opnieuw op tegen de matches tegen TOP Oss, BV Veendam, FC Emmen, Telstar, FC Omniworld, AGOVV en in mindere mate FC Eindhoven (daar spelen we tenminste nog ieder seizoen een thuiswedstrijd). Ik noem deze clubs niet om de te overbruggen afstand, maar omdat deze clubs in mijn ogen niet betaald voetbalwaardig zijn. Het is en blijft een schande dat een club als MVV tegen dit soort clubs moet spelen (hebben we nog niet eens over het feit dat ze net daar veel punten laten liggen). Toch gaan we altijd, omdat we geloven dat onze steun het elftal helpt naar de overwinning. Beter overal drie punten pakken zodat we volgend seizoen niet meer naar die kutclubs hoeven. Met plezier ga ik naar Venlo (VVV) en Volendam (FC Volendam), dat zijn uitjes die het voetbal overstijgen. Relaxte dorpjes waar je de hele dag ongestoord voor de wedstrijd met je vrienden kunt indrinken. Voor ons als fanatieke supporters is het een uitdaging om naar een andere club te gaan met een fanatieke aanhang, als voorbeeld kan ik hier Cambuur Leeuwarden en G.A. Eagles noemen. Laat ik ook dé derby Fortuna Sittard-MVV niet vergeten. Tussen ons heerst een gezonde rivaliteit zowel op de tribunes als op het veld. Toch fantastisch hoe we ieder jaar opnieuw de baas zijn in Sittard!

Q: Gedroomde wedstrijd?
A: MVV-Moffen (red. Roda JC). En dan in de nacompetitie waarbij wij de laatste nekslag toebrengen en de Moffen uit de Eredivisie stampen.

Q: Wat doen jullie nog meer als ULTRAS MESTREECH?
A: We organiseren ieder jaar twee supportersfeesten. Een kleiner feest in café de Gouden Ster in de winterstop en groot feest als afsluiting van de competitie. Daarnaast brengen we eigen merchandising uit. Niet om winst te maken, maar om groepsgevoel uit te dragen. Daarom zijn bijvoorbeeld sjaals ook in beperkte oplage verkrijgbaar, dat houdt de exclusiviteit erin. We hebben trouwens de rechten verworven om de merknaam MVV én het logo uit de jaren ’90 te gebruiken. Er liggen nu plannen op de tekentafel voor nieuwe stijlen artikelen. Onze merchandising kun je verkrijgen via de website (komt op korte termijn geheel nieuwe website), bij onze kraam onderaan de Angel-Sidetribune tijdens thuiswedstrijden en op de jaarlijkse Open Dag waar we goed vertegenwoordigd zijn.

Q: De start van het seizoen is niet bepaald succesvol te noemen. Wat verwacht je nog van seizoen 2008-2009?
A: De huidige stand is gewoon kut. Triest ook, zeker gezien het feit dat we een sterkere selectie dan vorig jaar hebben. Verliezen van Veendam is een doodzonde, zoiets mag niet meer gebeuren. Toch geloof ik in dit team, ik verwacht van hen dat ze voor het kampioenschap gaan. Vorig seizoen hadden we al kampioen kunnen en moeten worden. Als Maaskant maar niet rond carnaval zo opvallend met NAC was gaan flirten. Je zag de uitwerking op het team dat die periode vele wedstrijden op rij verloor en zo het kampioenschap verspeelde.

Duidelijke taal van deze jonge Capo. Opvallend hoe diep de passie voor MVV én de stad Maastricht zit. De slogan ‘Geboren uit liefde, gedreven door passie’ hadden ULTRAS MESTREECH niet beter kunnen kiezen. Liefde is: je club steunen in voor- en tegenspoed. Hier zullen deze gasten nooit mee stoppen, sterker nog, de groep is groeiende en heeft inmiddels een uitstekende reputatie in Ultrakringen in binnen- en buitenland opgebouwd getuige de vele belangstelling op internet en zelfs bezoekjes van andere Ultragroeperingen. ULTRAS MESTREECH COME ON, COME ON! Ik ben fan!

Meer ULTRAS MESTREECH? Check
www.ultrasmestreech.nl
Meer Ultragroeperingen uit Europa? Check www.europeanultras.com

2 opmerkingen:

Anoniem zei

He Snuf,

Kickuh foto maaaan!

Anoniem zei

BV Veendam een kutclub? Grappenmaker..